ليه تختار الاستعانة بالمستقلين (Freelancers) لمشروعك الجديد

أربع أسباب تخليك تختار الاستعانة بالمستقلين لمشروعك الجديد

الاستعانة بموظفين مستقلين هو الحل الأفضل لتطوير مؤسستكمشروعك الجديد بسهولة وكمان هيوفر عليك الفلوس والوقت.
0 77

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

الاستعانة بالمستقلين (Freelancers) هو الحل الأفضل لتطوير مؤسستك\مشروعك الجديد بسهولة وكمان هيوفر عليك الفلوس والوقت.

 

حجم سوق الـ outsourcing العالمي يقدر بحوالي 90 مليار دولار! لأنه سوق فيه مجموعة كبيرة من الشركات من جميع الأحجام، ولأنه فكرته في الأساس قايمة على الاستعانة بمصادر خارجية في أعمال التسويق والحسابات وتكنولوجيا المعلومات والموارد البشرية..إلخ. ولسبب وجيه، الاستعانة بالمصادر الخارجية هيساعد في توفير المال وتعيين عمل محدد للمتخصصين وتوفير الوقت.

 

وفر فلوسك ودور على مستقل تقدر تحاسبه على أداءه فقط

 

 59 ٪ من الشركات قالت إن خفض التكاليف هو الدافع ورا تطبيق نظرية المصادر الخارجية\التعهيد (Outsourcing)؟ لأنها بتساعدك تلتزم بالميزانيات الصغيرة ودفع مقابل ال بتحتاجه مؤسستك بس. ودا غالباً ييكون أكثر فعالية من حيث التكلفة، من الطريقة التقليدية في  توظيف موظفين بدوام كامل.

 

لأنه في حالة توظيف الموظفين بدوام كامل، بيكون مطلوب من أصحاب المؤسسة توفير التأمين الصحي والأجهزة المطلوبة للموظف وتوفير مرتب ثابت تحت أي ظرف. والنتيجة النهائية هي أن الموظف بيكلف أكثر بكثير من راتبه السنوي. وعلى العكس تماماً، الشخص المستقل ليه قائمة أسعار محددة ثابتة لكل مجال بالساعة أو الكمية، مقابل العمل المطلوب فقط.

 

بالتأكيد دا غير التكاليف المطلوبة للعثور على موظف جديد. لكن كل الـ هتحتاجه للعثور على موظف مستقل، هو ببساطة نشر إعلان وظيفي على مواقع الإنترنت وانتظار الرد – من غير فترة تدريب، ولا تضيع وقت في مقابلات وترتيب أوراق، ولا فلوس إضافية.

 

المستقل المتخصص بيضمنلك جودة الشغل بأيدي احترافية..ادي العيش للفريلانسر ولو ياكل تلت تربع!!

 

من الأخطاء الـ معظم الشركات بتقع فيها أنها بتعتبر الاستعانة بموظف مستقل شئ عرضي وغير أساسي، في حالة تدفق الشغل فقط. لكن من المزايا الرئيسية للاستعانة بموظفين مستقلين هي الوصول السهل للإيادي محترفة طول الوقت. الاستعانة بموظف مستقل معناه أنك تسلم الشغل لخبير عنده القدرة على التركيز بنسبة 100٪. 

 

لو بصينا على الأرقام هنلاقي إن: 74٪ من الشركات بتستعين بمصادر خارجية لتكنولوجيا المعلومات (IT)، و 52٪ من الشركات بتستعين بمصادر خارجية للموارد البشرية (HR)، و 39٪ من الشركات تتعاقد على تمويل خارجي.

 

توفر شخص خبير في كل مهمة كان شئ صعب تصوره لكتير من الشركات قبل كدا. لكن بفضل بالمستقلين، أصبح الأمر متاح لكل الشركات بسهولة. السياسي الأمريكي السابق ونائب الرئيس في ألفونسو جاكسون، قال “يُمكن أن يتم العمل في الخارج بشكل أفضل مما يمكن القيام به في الداخل.”

 

 

الاستعانة بالمستقلين يوفر لك الوقت..

في مرحلة تأسيس الشركات مش دايماً بتكون محتاج لقسم تكنولوجيا معلومات (IT) أو موارد بشرية (HR) بالكامل. ودا من الاسباب الـ تخليك محتاج توفر الوقت للتركيز على الأهم بالنسبة للمؤسسة. وفي أكتر من طريقة تقدر توفر بيها الوقت والمجهود:

 

الاستعانة بـ الفري لانسر للمهام الاصغر: إدارة وسائل الإعلام الاجتماعية، وإنشاء المحتوى، والتسويق عبر البريد الإلكتروني، التصميمات، الاشراف.  إخراج مهام زي دي من مكتبك هيساعدك على التركيز على النمو وتحسين أعمالك. ولأن الفري لانسر في الأغلب بيكون خبير في شغلتة، فهتوفر كمان الوقت على إدارة المشروع. واجتماعات التخطيط والمراجعة. كل ال عليك توصيل المعلومات الكافية للفريلانسر. العملية دي تعتبر بسيطة وسريعة وفعالة من حيث التكلفة. وهو دا السبب في أن كتير من الشركات دلوقتي بتستبدل الموظف بدوام كامل بموظف مستقل.

 

الفري لانسر هيسمحلك أنك توسع شغلك!

 

من الفوائد الرئيسية للتعامل مع موظف مستقل هو سهولة  الوصول لخبير – أو فريق من الخبراء – في أي وقت! 

لنفترض أنك بتدير نشاط تجاري في مجال الملابس وعاوز توسع وتبدأ في صناعة الأحذية. في العادي، هتحتاج فترة طويلة من البحث والتخطيط. لكن بكل بساطه، وظف مستقل لإجراء أبحاث السوق: لو النتائج كانت مرضية، أستعين بمستقلين لإنتاج عينة من المنتج. استعين بخدمات محترفي التسويق والبيع المستقلين لعدد الساعات التي هتحتاجها بس. بشكل أساسي، الاستعانه بالمستقلين بيتيح فرص أسرع  للنمو في أسواق جديدة على وتيرتك الخاصة.

 

مستقبل شركتك في أيدي المستقلين

لو كنت بتفكر في توسيع أو تطوير شغلك، أو تحسين مجموعة مهارات، مش هتلاقي طريقة أسهل أو أسرع أو بأسعار معقولة أكثر من الاستعانة بالمستقليين.

اقرأ أيضا

الإخلاص للعلامة التجارية وثلاث قواعد لتحقيقه 

مهارات قيادة فريق العمل

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

%d مدونون معجبون بهذه:
التخطي إلى شريط الأدوات